חיפוש

קטרקט – עכירות עדשת העין המפריעה לראייה

אחת המחלות הנפוצות ביותר בעיניים, בעיקר בגילאים מבוגרים היא מחלת הקטרקט.

מדובר במחלה הגורמת לעכירות על קרנית העין באופן שיכול גם לפגוע בראייה ועל כן דורש טיפול – ברוב המקרים ניתוח. אז למה זה קורה, מה המאפיינים של המחלה ואיך ניתן לטפל

בה? על כך בכתבה הבאה.

 

הגורמים והסיבות להופעת קטרקט

ברוב המקרים מדובר במחלה המופיעה אצל אנשים מבוגרים, בסביבות גיל 60-70. מבחינה ביולוגית מדובר במחלה הנובעת מהצטברות של חומרים בעדשת העין עקב חוסרים באנזימים מסוימים בגוף. החוסרים באנזימים יכולים לנבוע מגיל מבוגר או מתזונה לקויה ושינויים מטבולים. לעיתים קטרקט גם יכול להופיע בעקבות פגיעה ישירה בעין, שימוש בתרופות הכוללות סטרואידים או חשיפה ממושכת לשמש. בנוסף, ישנם אנשים שאצלם המחלה מופיעה בעקבות סיבות גנטיות. על מנת לזהות את הופעת המחלה, ניתן לפנות לאופטומטריות קליניות כמו אופטיקה כרמית – עיניים בריאות הן דבר שחשוב לדאוג לו ולבצע בדיקות שגרתיות על מנת למנוע הופעה של מחלות מסוכנות.

 

אז איך מזהים ומאבחנים קטרקט?

התסמין הבולט והנפוץ ביותר הוא כמובן הופעת העכירות על עדשת העין. אך לעיתים מדובר בעכירות קלה שקשה לזהות ממבט בעין וניתן להבחין בתסמיני המחלה האחרים. התסמינים שעשויים להופיע יחד עם המחלה הם סנוור, טשטוש הולך ומחריף של הראיה, קושי בראיה בלילה, עליה מהירה של מספר המשקפיים, ראייה כפולה, קושי בקריאה ולעיתים גם מצב בו הצבעים הנראים משתנים והופכים לחומים יותר. במקרה של הופעה של אחד או יותר מהתסמינים מומלץ לפנות לרופא עיניים מומחה על מנת לאבחן את הסיבה להופעת התסמינים ולזהות האם ישנו שינוי בעכירות עדשת העין.

 

איך מטפלים בקטרקט והאם חייבים לנתח?

בהנחה והמחלה אינה פוגעת באיכות חייו של המטופל באופן ניכר ניתן להסתפק בהחלפה תכופה של עדשות המשקפיים. אך אם מדובר במחלה חמורה שמקשה על התנהלות יום יומית יש צורך לנתח את העין על מנת להסיר את הקטרקט. מדובר ברוב המקרים בניתוח יחסית פשוט שאינו דורש הרדמה מלאה והוא בטוח בגיל מבוגר. בניגוד לסברה הרווחת לפי יש לתת לקטרקט ״להבשיל״ לפני הניתוח, דווקא ניתוח של העין בשלב מוקדם יותר של המחלה הוא בטוח יותר, בעל סיכויים פחותים לסיבוכים וההחלמה ממנו קצרה יותר.

 

ניתוח להסרת קטרקט – איך זה עובד?

הניתוח להסרת הקטרקט מתבצע לרוב בשיטה הנקראת פאקואמולסיפיקציה. מדובר בתהליך בו מבוצע חתך קטן בעדשה באמצעות ויברציות על קוליות, ודרך החתך נשאבת העדשה החולה ומוכנסת במקומה עדשה מלאכותית תקינה. הניתוח אינו מסובך ואורך בין 20 ל-40 דקות. ישנן שיטות אחרות לביצוע החלפת העדשה כמו חיתוך באמצעות לייזר אך העיקרון הכללי נשאר דומה. ניתן להשתיל למטופל סוגים שונים של עדשות כמו עדשות מולטיפוקל או עדשות המתקנות צילינדר בהתאם למצב העין שלו ולצרכיו.

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא