חיפוש

אלו סוגי הטיפולים בגליובלסטומה והכירו את הטיפול החדשני ביותר

גליובלסטומה הוא הגידול המוחי השכיח ביותר בקרב מבוגרים. מדובר בגידול ממאיר והטיפול הסטנדרטי כולל כריתה ניתוחית ולאחריה מתן משולב של טיפול כימותרפי והקרנות. הניתוח אפשרי כאשר הגידולים מתגלים בשלב מוקדם של המחלה וכאשר הם טרם התפשטו לאזורי מוח שאינם ניתנים לניתוח. ישנם גם תרופות ביולוגיות שנכנסות לטיפול לאחרונה. במאמר זה נעסוק בסוגי הטיפולים הנפוצים ונרחיב לגבי הטיפול החדשני בשדות חשמליים.

 

ניתוח כירורגי

ניתוח כריתה של גידול במוח אפשרי כאשר הסרתו אינה מסכנת את התפקודים המוחיים. קצב ההתאוששות מהניתוח משתנה וההליך עלול לגרום לכאבי ראש ותשישות. קיים סיכון לזיהומים, פרכוסים, דימומים ובצקת בהם ניתן לטפל באופן תרופתי. לעתים הניתוח נעשה כאשר המטופל ער לחלוטין, על מנת לנטר תפקודי מוח קריטיים. עוד על טיפול חדשני בגליובלסטומה ראו כאן.

 

תרופות כימותרפיות

טיפול נוסף לגידולים מוחיים כמו, גליובלסטומה רב צורנית לאחר ניתוח הסרה וגם כאשר הניתוח אינו אפשרי היא התרופה הכימותרפית טמודאל. תרופה זו נועדה לפגוע בדנ"א של התאים הסרטניים ולהפריע להם להתחלק ולהתרבות. התרופה אמנם יכולה לסייע בעצירת  ההתפשטות של הגידול אך מכיוון שהיא פוגעת גם בתאים בריאים, נטילתה דורשת מעקב של הצוות המטפל.

 

תרופות ביולוגיות

מטרתן של התרופות הביולוגיות היא לפגוע במנגנון ספציפי של התאים הסרטניים, על מנת לעצור את המשך התפשטותם. במקרים רבים נעשית ביופסיה מקדימה על מנת להתאים את התרופה הביולוגית המתאימה. כיום נפוץ השימוש באווסטין הממוקדת במניעת ההזנה של כלי דם חדשים ובאופן זה מביאה לעצירת ההתפשטות ומניעת הבצקת המוחית הנלווית.

 

טיפולי קרינה

הקרינה נחשבת למרכיב טיפולי מרכזי בגידולי מוח מכיוון שתרופות רבות אינן מסוגלות לחדור למוח עקב מחסום הדם-מוח. בטיפול זה קרני רנטגן המוחדרות בעוצמה גבוהה לאזורי הגידול פוגעות בחלוקת התאים הסרטניים. בדרך כלל לפני הטיפול הקרינתי נעשית סימולציה מוקדמת הכוללת הדמיה וסימון של האזור שאליו הקרינה תכוון.

 

טיפול חדשני

אחד הטיפולים החדשניים ביותר כיום הוא מכשיר האופטיון. בטכנולוגיה זו נעשה שיבוש של המטען החשמלי בתאים הממאירים, דבר המונע מהם מלהשלים את תהליך החלוקה. בעת החלוקה של תאים סרטניים ישנו שלב לפני שהחומר הגנטי משתכפל בו כל כרומוזום צריך להתמקם מול מקבילו בשורה. פעילות המכשיר מונעות מהמולקולות להסתובב.

טיפול בשדות חשמליים הינו טיפול לא פולשני המבוסס על העברה של  אותות חשמליים בתדרים מתחלפים ובעצימות נמוכה ישירות אל תאי הגידול הסרטניים במוח.

 

סיכום טיפולים

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בטיפולים המרכזיים בהם נעשה שימוש בגדולי מוח מסוג גליובלסטומה, ניתוח, כימותרפיה וקרינה. בנוסף הרחבנו לגבי הטיפולים החדשניים, תרופות ביולוגיות ושדות חשמליים. איזה טיפול הוא המתאים ביותר, האם ובאיזה אופן לשלב בין הטיפולים השונים הינה החלטה המתקבלת בהתאם למצבו הרפואי של כל מטופל.

דוקטור

 

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא