חיפוש

התמחויות עורך דין

סיימנו את לימודי המשפטים המפרכים, ומגיע כעת שלב ההתמחות, הנקרא גם סטאז'. זה השלב בו מיישמים את כל מה שלמדנו והופכים את התיאוריה למציאות. המון פעמים דברים נראים בתיאוריה מאשר בשטח, ומטרתו של שלב זה היא להביא את עורכי הדין הצעירים לתרגול מעשי, מפגש עם עקרונות המשפט, תוך כדי עבודה צמודה עם לקוחות ועורכי דין ותיקים יותר.

 

מהי ההתמחות?

ההתמחות היא שלב בהכשרה של עורך הדין.  ההתמחות מתחילה מיד עם סיום לימודי המשפטים ונדרש במהלכה פיקוח של עורך דין, או פיקוח של שופט בבית משפט. בתום ההתמחות מתקיימת בחינה בכתב, שהצלחתו של המתמחה בה מתווה את המשך דרכו בתחום, והופכת אותו לעורך דין מן המניין.

 

מבחינת החוק

על פי החוק של חוק לשכת עורכי הדין, תשכ"א-1961, שמתייחס לרישום מתמחים ופיקוח על התמחות  – מי שסיים תואר ראשון ללימודי משפטים יכול להתחיל בהתמחות, או שנותרו לו שתי בחינות בלבד, כדי להיות זכאי לתואר במשפטים. לפי החוק נקבע כי "לא יעסיק מאמן מתמחה אלא בעבודה משפטית".

בחצי שנה האחרונה להתמחות, המתמחה יכול לייצג בבית משפט השלום,  כל עוד המאמן נוכח בבית המשפט או שבית המשפט התיר להמשיך בייצוג גם בלי נוכחותו של המאמן.

במהלך השנים משך ההתמחות התקצר בהדרגה, משנתיים לשנה, ולפני שנתיים עלה מחדש לזמן של שנה וחצי. ההתמחות מתחילה בשני מועדים שונים לאורך השנה, בחודש מרץ ובחודש ספטמבר, זאת נקבע על פי מועדי הסיום של לימודי המשפטים. בתום התקופה המתמחה ניגש לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין  ורק במידה והמתמחה עבר את הבחינה בהצלחה הוא הופך לעורך דין ומצטרף ללשכת עורכי הדין.

 

איך בוחרים התמחות?

לפני שניגשים לעניין הבחירה, יש מספר נקודות שכדאי להביא בחשבון. על מנת למצוא את ההתמחות המדויקת לצרכים שלנו, ולשאיפות שלנו, ולתחום בו אנו רוצים לעסוק בעתיד. יש להציב מטרות ברורות ולהבין לעומק את אופן הביצוע והדרישות של ההתמחות ובכך לבחור נכון.

יש להביא בחשבון שתקופה ההתמחות היא פרק זמן עמוס, אינטנסיבי המלווה בשעות רבות בשכר מועט, אתגרים, אחריות והשקעה רבה. תקופה זו מאופיינת גם בפיתוח קשרים, למידה, ומקפצה לשוק העבודה ולקריירה בתחום המשפטים.

לצורך עניין אדם שמעוניין להיות עורך דין פלילי, יעשה אם כן את ההתמחות אצל עורך דין תעבורה מקצועי שיוכל ללמד אותו את רזי המקצוע, ולשלב אותו בעבודתו השוטפת, על מנת שהמתמחה יפיק את המירב. בחירה של עורך דין איכותי בהקשר זה הינה קריטית, שכן "המאמן" במהלך ההתמחות הוא זה שהופך את החומר על הנייר לבשר ודם.

באתר של לשכת עורכי הדין ניתן למצוא מדריך למתמחה ולקבל מידע נוסף, המכיל תוכן רב בנוגע לאופן ההתנהלות הרצוי והנדרש אצל עורך דין מתמחה.

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא