חיפוש

מהו דּוּד שוכב?

ברשותכם, נתחיל במשחקון קצר; קחו לעצמכם רגע, עצמו עיניים ודמיינו בראשכם תמונה של דּוּד לחימום מים (אנשים לא אוהבים לשחק איתי לפעמים. לא מבין למה). כעת, ארשה לעצמי לנחש בביטחון כי בין אם הדּוּד שדמיינתם מתבסס על חשמל ובין אם על אנרגיה סולארית – דמיינתם דּוּד עומד. אם ניחשתי נכונה, הרשו לי להכיר לכם סוג דּוּד נוסף ופחות מוכר – הדּוּד השוכב.  

 

אז על מה בעצם מדובר?

הדוד השוכב, כשמו כן הוא, הוא למעשה דּוּד המונח אופקית, בניגוד לדּוּד העומד המונח אנכית. יתרונו הבולט של הוא האפשרות למקם אותו בתוך הבית ולא על הגג, ולכן  ברוב המקרים הוא יתבסס על אנרגיה חשמלית ולא על אנרגיית השמש שמקורה בקולטי שמש המוצבים על הגג.

 

חלוקה מיותרת

הדּוּד השוכב אינו נפוץ כמו העומד, בעיקר מכיוון שתהליך חימום המים בו הוא ארוך יותר. שיטת חימום המים עובדת כך שהאנרגיה המחממת פועלת בניצב למים, כך שהנחתו בצורה רחבה של מכל המים גורמת להתפלגות לא אחידה של רמת החום במכל, כאשר מרכז המכל מתחמם הרבה יותר מצדדיו.

לפיכך, תהליך חימום המים בדּוּד שוכב ארוך יותר ואף דורש מכל בנפח גדול יחסית. הנפחים הנפוצים לדּוּד הם 120 ליטרים, 150 ליטרים ו- 200 ליטרים.

 

יתרונות הדוד השוכב

הרחבת טווח אפשרויות המיקום

היתרון המרכזי. בניגוד לדּוּד העומד, ניתן למצוא יחסית בקלות מקום להציב בו את הדּוּד השוכב בתוך מבנה. ניתן למקם אותו לדוגמא בעליית הגג, במחסן או בכל נישה מתאימה אחרת.

 

חסכון בעלות ההתקנה

מכיוון שאין צורך להעלות את הדּוּד לגג ובנוסף שמדובר לרוב בדוד חשמל שאינו מצריך גם קולט שמש, עלות ההתקנה תהיה נמוכה יחסית. עם זאת, חשוב לציין כי לאורך זמן, ובוודאי בארץ ישראל בעלת האקלים הקיצי, שימוש בדּוּד שמש יהיה חסכוני יותר.

 

חסרונות הדוד השוכב

זמן חימום ארוך

כאמור, שיטת החימום בדּוּד שוכב אינה יעילה עקב הנחתו האופקית. על כן זמן ההמתנה למים חמים במקרה זה ארוך מהממוצע וכרוך כמובן גם בשימוש גדול יותר בחשמל אשר משתקף בסופו של דבר בחשבון החשמל החודשי.

 

אין אפשרות להתקין מאיץ חום

מאיץ החום בנוי ועובד בצורה אנכית, ועל כן לא יוכל להיות מותקן בדּוּד שוכב ולהיות פתרון לבעיית ההמתנה הארוכה להתחממות המים.

 

כמה זה עולה לנו?

כאמור, לדּוּד השוכב ישנם שלושה רמות נפחים נפוצות שונות – 120 ליטרים, 150 ליטרים ו- 200 ליטרים. עם זאת, המחיר אינו משתנה בצורה דרמתית כתלות בנפח המכל וניתן להגיד באופן כללי כי עלות הדּוּד השוכב תחל בכ- 2200 ₪. חשוב להזכיר כי עלות התקנת הדוד תהיה נמוכה יחסית אך יש גם לקחת בחשבון את העובדה שתהליך החימום ארוך יותר וחשבון החשמל גדל בהתאם.

דוד

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא