חיפוש

הערכת שמאי: ככה זה עובד

הערכת שווי של נכס מסוים מושפעת מגורמים רבים.

חלק מהגורמים הללו הם אובייקטיבים וכוללים את גודל הנכס, מיקומו הגיאוגרפי ומצבו.

גורמים אחרים יכולים להיות מושפעים מהאדם שביצע את הערכת המחיר והאינטרס האישי שלו.

שמאי הוא בעל מקצוע אשר מטרתו לצמצם ככל האפשר את טווח הטעות בהערכת השווי, ולהצמיד אותה למדדים אובייקטיבים.

במאמר זה נפרט איך זה עובד.

 

מדוע יש צורך בהערכת שמאי לדירה?

התנאי הראשון לכל ביטוח דירה הוא הערכת שמאי. שמאי הוא בעל מקצוע אשר למד במשך זמן רב כיצד יש להעריך נכסים שונים. בין אם מדובר על דירות, כלי רכב, או חברות עסקיות, השמאי המקצועי מצויד בסל כלים אשר יאפשר לו לאחר מחקר קצר להנפיק טווח ריאלי של שווי הנכס. הערכת שמאי לדירת המגורים היא לעיתים קרובות חובה. כאשר אתם מעוניינים לבטח את הדירה שלכם, חברת הביטוח מעוניינת פעמים רבות לדעת מהו הסיכון שהיא לוקחת על עצמה. אם מדובר על דירה יקרה במיוחד, הסיכון של חברת הביטוח גדל, מאחר ובמקרה של נזק היא תאלץ לפצות את לקוחותיה בסכום גדול יותר. הערכת שמאי היא גם חיונית כדי להעריך את מידת הנזק שנגרם, וכמובן לייצר טווח מחירים ריאלי לפני ניסיונות למכירת הבית במקרה הצורך.

 

מהם הגורמים אשר משפיעים על הערכת השווי?

שווי הדירה מושפע מגורמים רבים, שאת כולם על השמאי לקחת בחשבון. המיקום של הדירה הוא אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר, לפחות בשוק הישראלי. דירה במרכז אזורי הביקוש היוקרתיים ביותר, בין אם מדובר על מרכז תל אביב, או על העיר העתיקה בירושלים, תהיה בעלת ערך כספי אדיר, גם אם היא כוללת חדר אחד בלבד. גורמים נוספים אשר משפיעים על הערכת השווי, כוללים את הזמן שעבר מאז שיפוץ הדירה, מגמת השינוי במחירים בשכונה, תכנית פיתוח עתידית של האזור, ומצב התשתיות. הערכת השווי חייבת לקחת בחשבון את כלל הגורמים השונים, ולשכלל אותם יחדיו. הערכת של שווי הדירה על פי מספר מצומצם של פרמטרים, לא יאפשר קבלת תשובה איכותית ואמינה, ושמאי מקצועי באמת יימנע מכך, ויפנה לחפש נתונים מספריים נוספים.

 

מי אחראי על הזמנת השמאי?

הזמנת השמאי להערכת שווי הדירה, הרכב או העסק, מתבצעת לרוב על ידי כל אחד מהגורמים בעלי האינטרס. חברת הביטוח למשל, תשאף שהשמאי שיגיע להעריך את מידת הנזק, יהיה מטעמה. השמאי אשר מקבל את משכורתו מחברת הביטוח, עלול להטות מעט את תוצאות המדידה לטובתה, בעוד ששמאי מטעם בעלי הנכס עלול לעשות אותו הדבר לצד השני. הדרך הטובה ביותר להגיע להסכמה, היא להזמין גורם בלתי תלוי, או לאפשר לשמאים של שני הצדדים לנהל דו שיח ולהגיע להסכמה. האחריות על הזמנת השמאי לעיתים נקבעת בחוזה הראשוני עם חברת הביטוח.

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא