חיפוש

מה ההבדל בין פתיחת תיק גירושין ברבנות לבית משפט

הליכי הגירושין בישראל מנוהלים בשתי ערכאות משפטיות: בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. מהם ההבדלים בין השניים? היכן כדאי לפתוח את תיק הגירושין? וכיצד ליצור יתרון אישי באמצעות הבחירה באחת הערכאות?

 

רבנות או בבית משפט?

בתי המשפט העוסקים בהליכי גירושין כיום בישראל הם בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. שניהם מקבלים סמכויות יחסית דומות בנוגע לסוגיות הגירושין השונות, אך הפסיקות שלהם נבדלות מכוח הדין הנהוג בכל ערכאה.

בית הדין הרבני רלוונטי לזוגות ששניהם יהודים והוא נוהג על פי ההלכה והמשפט העברי. מטבעו, הוא מתייחס באופן ייחודי ובלעדי לעניין מתן הגט, לתביעת הכתובה, תשלום המזונות וגם לעבירות הלכתיות כמו בגידה, אי קיום יחסי אישות וניסיון לגרום לצד השני לחטוא ללא ידיעתו כפקטורים מכריעים לעניין הפסיקה.

בית המשפט לענייני משפחה מתאים לזוגות שנישאו אזרחית ולזוגות שבהם אחד הצדדים או שניהם אינו יהודי. הדין הנהוג הוא הדין האזרחי, שמתייחס למערכת החוקים הקיימת לרבות חוק יחסי ממון, תשלום מזונות, משמורת ועוד.

 

מירוץ הסמכויות במעמד פתיחת התיק

הסמכות המקבילה של שתי הערכאות יוצרת תופעה משפטית מיוחדת המכונה "מירוץ הסמכויות": מאחר וכל אדם יהודי רשאי להחליט היכן לתבוע גירושין, הוא יחליט על הערכאה שתטיב יותר עם זכויותיו האישיות. מסיבה זו, ידוע כי האדם שבחר היכן לתבוע לפני שבן זוגו עשה זאת, מקבל יתרון משמעותי על פני הצד השני. אך חשוב לזכור שבהיעדר ייעוץ משפטי מקצועי, הבחירה הזו עשויה להתברר כטעות מרה.

בשל ההבדלים הקיימים בין שתי הערכאות, למשמעות בחירת המקום שאליו תוגש התביעה יש חשיבות גדולה מאוד. אך כפי שקראתם, הדבר אמור להתאים לנסיבות הייחודיות של התובע ותוך התוויית קו אסטרטגי מדויק לצרכיו כלקוח, כאשר הוא מיוצג.

 

רבנות לגברים, בית משפט לנשים?

רבים מאמינים שבתי הדין הרבניים מטיבים יותר עם גברים, לעומת ההיפך הנהוג בבתי המשפט למשפחה. אלא שזוהי הנחה שגויה ולפיכך חשיבות הייעוץ וההכוונה המשפטית גבוהה כפליים. הנה כמה דוגמאות שמפריכות את ההנחה השגויה הזו:

  1. בתי הדין הרבניים מטילים סנקציות על גברים שהוכח כי בגדו, לרבות העברת סכום הכתובה לאישה כולל הצמדות מיום החתימה עליה.
  2. בתי המשפט למשפחה מעודדים את הסכמי המשמורת המשותפת, בהם מתייתר פעמים רבות הצורך בתשלום מזונות.
  3. מתן גט ניתן בבית הדין הרבני גם לזוגות שהתחתנו אזרחית ומכאן שבאפשרותם לנצל את הראייה השיפוטית של הערכאה כל עוד היא מטיבה עמם.
  4. למרות שבית המשפט למשפחה מקבל סמכות בלעדית לדון במשמורת, ניתן לכרוך את הסוגיה בתביעה שתוגש לבית הדין הרבני כך שתיסגר האפשרות לדון בנושא בבית המשפט למשפחה.
  5. מירוץ הסמכויות לא חל על מזונות ילדים והבחירה בערכאה שתדון במזונות נתונה לבחירתה האישית של האישה.

 

ייעוץ משפטי לפני פתיחת תיק גירושין

אם אתם שוקלים כעת פתיחת תיק גירושין, התייעצו קודם לכן עם עורך דין גירושין המתמחה בדיני משפחה. כך תוכלו לדעת מה צפוי לכם בכל ערכאה וכיצד לנהל את ההליך נכון.

 

בית משפט

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא