חיפוש

מהם מצבי צרכים מיוחדים בקרב ילדים?

מצבי צרכים מיוחדים בקרב ילדים מתייחסים לכל מצב או מוגבלות שמשפיעים על יכולתו של הילד לתפקד כרגיל בסביבתו, ולהשתלב באופן מוחלט בחברה. צרכים מיוחדים אלו יכולים לנוע בין מוגבליות פיזיות ללקויות למידה, עיכובים התפתחותיים ומצבים בריאותים כרוניים. ילדים עם צרכים מיוחדים דורשים לעיתים קרובות תמיכה נוספת והתאמות מסוימות. במאמר זה נפרט על חלק ממצבים אלה.

 

ליקוי על הקשת האוטיסטית

ASD היא הפרעה נוירו-התפתחותית שמשפיעה על האינטראקציה החברתית, כישורי התקשורת וההתנהגות של הילד. ילדים שיש להם ליקוי על הקשת האוטיסטית עשויים להתקשות ביצירת קשרים חברתיים חיוביים, בהבנת רמזים חברתיים שונים והבנת סיטואציות. ילדים אלה עשויים לעסוק בהתנהגויות כפייתיות חוזרות ונשנות. במקרים כאלה יש צורך לעזור לילד ולבצע התאמות מסויימות כדי להצליח לחברו לסביבה.

 

מוגבלות שכלית התפתחותית

מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מתייחסת למצב רפואי שבו לילד יש מגבלות משמעותיות בתפקוד הקוגנטיבי ובהתנהגות הסתגלותית. ילדים עם מוגבלות שכלית עשויים להתקשות בתקשורת, פיתוח מיומנויות חברתיות, קיום אורח חיים עצמאי באמצעות טיפול עצמי ורכישת ידע ומיומנויות אחרים.

לילדים עם מוגבלות זו יש זכויות שונות שניתן לנצל כדי לסייע להם ולמשפחה שלהם. על זכויות אלה ניתן לקרוא באתר https://www.allrights.co.il.

 

הפרעות דיבור ושפה

הפרעות דיבור ושפה מתייחסות למצבים שבהם לילד יש קושי בדיבור (הוצאת הקול עצמו), בהבנת השפה או בשניהם. ילדים עם הפרעות דיבור ושפה עלולים להתקשות להביע את עצמם, להבין אחרים, או להגות מילים ומשפטים כראוי. מקרים אלה יצריכו תיווך וסיוע בכדי להקל על הילדים בתקשורת היומיומית שלהם במסגרות השונות.

 

מגבלות פיזיולוגיות

מוגבלות פיזית מתייחסת לכל מצב שמשפיע על יכולתו של הילד לנוע או להשתמש בגופו. ילדים עם מוגבלות פיזית עשויים להשתמש בכיסאות גלגלים או מכשירי התניידות אחרים, ויזדקקו לסיוע מסויים בפעילויות היומיומיות. כל מגבלה פיזית מצריכה הסתגלות מסוג אחר ויש גם דרגות חומרה שונות לכך. מוגבלות פיזיולוגית יכולה להיות מולדת או בעקבות תאונה.

 

מצבים בריאותיים כרוניים

קיימים מספר מצבים בריאותיים כרוניים שבעקבותם לילדים יהיו צרכים מיוחדים. מחלות כמו סכרת שמצריכות הגבלות דיאטניות והזרקת אינסולין, או אפילפסיה שמצריכה תשומת לב מיוחדת לסביבה וצריכת כדורים על בסיס יומיומי- כל אלה יכולים להיחשב כמצבי צרכים מיוחדים.

ילדים עם מצבים בריאותיים כרוניים עשויים לדרוש נטילת תרופות ומעקב, דיאטות מיוחדות או מכשירים רפואיים שונים- וזאת בכדי לטפל ולסייע במצבם.

 

לסיכומו של דבר

לסיכום, מצבי צרכים מיוחדים בקרב ילדים כוללים מגוון רחב של מצבים ולקויות שיכולים להשפיע על יכולתו של הילד לתפקד כרגיל בסביבתו, ופירטנו על חלק מהם. חשוב שהורים, מטפלים ומורים יבינו את הצרכים המיוחדים הללו ויספקו את התמיכה הנדרשת תחת המסגרת וזאת על מנת לעזור לילדים להגשים את מלוא הפוטנציאל שלהם.

יְלָדִים

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא