חיפוש

איך לייקים באינסטגרם והערכה עצמית קשורים אחד לשני?

מאז עליית הגדולה של אפליקציות המדיה החברתית בעשור האחרון, פסיכולוגים החלו לחקור כיצד השימוש באפליקציות הללו עשוי להשפיע על רווחתנו הפסיכולוגית – ומדוע.

עם עלייה ברמות חרדה, דיכאון, פגיעה עצמית והתאבדות בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים בשנים האחרונות, פסיכולוגים חקרו כיצד השימוש במדיות חברתיות עשוי לשחק תפקיד.

זה נכון שאנשים שמבלים זמן רב יותר באפליקציות האלה נוטים לדווח על תחושת נמוכות כלפי ההערכה העצמית שלהם ובאופן כללי מרגישים לחוצים וחרדים יותר.

 

הקשר בין לייקים באינסטגרם והערכה עצמית

מחקר שנערך בשנת 2016 על ידי חוקרים מאוניברסיטת טקסס, מצא כי הערכה עצמית היא מניעה מרכזית מאחורי פרסום תמונות סלפי במדיה החברתית. אך עבור אלה שלא קיבלו "לייקים" רבים ככל שציפו, ההערכה העצמית שלהם קיבלה תפנית לרעה.

מכה בהערכה עצמית יוחסה במידה רבה למשהו המכונה תיאוריית ההשוואה החברתית. על פיה, אנשים נוטים לשפוט את ערכם על סמך האופן בו הם נמדדים כנגד אחרים שנראים כמיטב יכולתם או רעים מהם. הרעיון מאחורי תיאוריה זו בנוי סביב הדחף המולד שלנו, כפי שאבותינו הקדומים ביקשו לתבוע עמדות מעמד גבוהות יותר, כלומר תמיכה חברתית גדולה יותר, יותר בטיחות, פחות לחץ וסיכוי גבוה יותר להישרדות.

אלפי שנים לאחר מכן ואנחנו עדיין שואפים למעמד גבוה – ואנחנו עושים הרבה "שטויות" כדי להשיג את זה – מקניית מכוניות יוקרה מגוחכות שנראות מגוחך וכלה בחשיפת עצמנו ללעג לאומי בתוכניות ריאליטי. שלא נשכח מאופציית פרסום התמונות של עצמנו באינטרנט, שלעיתים יכולה להיות מגוחת אף היא..

אלמנט המשוב החברתי של "לייק" הוא מרכיב חשוב נוסף, שכן התפתחנו גם כדי לתעדף הכללה וקבלה חברתית – כמעט כמו אוכל, מים ומקלט. לכן כאשר אנו מרגישים שאנשים אחרים גוברים עלינו, אנו מקבלים מכה משמעותית לאופן בו אנחנו תופסים את עצמנו ביחס לאחרים, ומפעילים חלקים במוח שלנו הרגישים לאי-הסכמה חברתית ונידוי פוטנציאלי.

 

כיצד להימנע מאיבוד לייקים באינסטגרם?

האפליקציות האלו בנויות להיות ממכרות כמו מכונות פוקר, והתגובות הפסיכולוגיות מושרשות עמוק בתוך מוחנו. בעוד שאנו יכולים לעבוד באופן פעיל על חיזוק חלקים אלה בתודעה שלנו להיות פחות פגיעים, האמת היא שיש כל כך הרבה מאיתנו המשתמשים באפליקציות האלה. יש אנשים שבאופן בלתי נמנע ירגישו בפגיעה – וסביר להניח שזה יהיה העם הצעיר והפחות עמיד בסיכון.

על מנת להבטיח מניעה מרגשות אלו וירידה בהערכה העצמית שלנו, מומלץ להמשיך לתחזק את האינסטגרם – להישאר עקבי ופעיל, לתת "מזון" לשלל העוקבים שלך ולהתאמץ קצת יותר כדי להבטיח שהלייקים יגיעו.

אופציה נוספת היא דרך קלה יותר לביצוע שתהפוך את חווית האינסטגרם לנעימה הרבה יותר – רכישת לייקים / עוקבים / תגובות באיסטגרם. היכנסו לאתר אינסטגרם pwr לקבלת מידע נוסף על  רכישות שונות לאינסטגרם.

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא