חיפוש

איך ניתן לקבוע כמה שתלים צריך למטופל

כיצד רופא השיניים מחליט לכמה שתלים דנטליים יזדקק המטופל? בניגוד למה שרובנו חושבים התשובה לשאלה הזאת אינה תמיד כה פשוטה ומובנת מאליה.

כמות השתלים שמטופל צריך מתבססת על שילוב של מספר גורמים.

לא כל שן חסרה בהכרח צריך להחליף ולא כל שן טבעית בהכרח תתרום לכם מבחינה אסתטית ופונקציונלית ולעיתים אף עשויה להזיק לכם.

המדריך הבא יחשוף אותכם לשיקולים העיקריים המנחים רופאי שיניים בבואם לקבוע את כמות השתלים הדנטליים שתועיל למטופל שלהם.

 

שיניים חסרות או שיניים שאינן ברות שיקום

באופן מתבקש, האינדיקציה הראשונית לכך שאולי יש מקום להחדיר שתל דנטלי הוא מצב של שן חסרה. כפי שנראה בהמשך, גורם זה אינו גורם מספק בפני עצמו אך הוא בהחלט תנאי ראשוני הכרחי. פעמים רבות מצב זה מתרחש באופן טבעי בשל חבלה באזור הפה או נשירת של שן בעקבות הזנחה או מחלה, אך לא רק. לעיתים מצבן של שיניים מסוימות יצריך עקירה שכן שיקום שלהן אינו אפשרי. לעיתים העקירה תתבצע על שן שעתידה לנשור בין כה וכה וכדי להימנע מההמתנה מבצעים עקירה יזומה.  במקרים אחרים, השארה של השן עשויה לגרום לסיבוכים וזיהומים ועקירה תמנע המשך הידרדרות.

 

מצב הלסת והעצם באזור ההשתלה המיועד

לא בכל מקום שחסרה שן מצב הלסת וצפיפות העצם באזור יאפשרו השתלה מוצלחת של שתל דנטלי. לעיתים ניתן לבצע השתלות עצם ושיקום של הרקמות הרכות  באזור ההשתלה המיועד אך בטרם נגשים להליכים שכאלו שעשויים להיות לא נעימים ופולשניים ביותר יש לבחון את הכדאיות של כניסה להליך זה ולהבין ביחד עם המטופל האם התועלת מהליך שכזה "שווה" את המאמץ ותשפר את איכות החיים של המטופל באופן מהותי.

 

האם השן החסרה פגעת בתפקוד של המטופל?

לאדם בוגר יש חמישה סוגי שיניים. חלק מהן ניתן לעקור או לחיות בלעדיהן ללא חשש למשל שיני בינה. באשר ליכולת להסתדר בלי שן מסוג אחר, בין אם מדובר בניבים, מלתעות, שיניים חותכות או שיניים טוחנות, הדבר משתנה ממטופל למטופל. כך למשל עבור מטופל אחד מחסור בשן טוחנת אחת עלול לגרום לקשיים בלעיסה ועבור אחר השן החסרה לא תפריע כלל או תגרום לקשיים תפקודיים אחרים כמו קושי בדיבור והגייה ברורה ונכונה של מילים. לעיתים, אנשים מסוימים יוכלו להסתגל לשינוי אך אצל אחרים שן חסרה תהווה פגיעה מתמשכת באיכות החיים שלהם.

 

האם השן החסרה מפריעה למטופל מבחינה אסתטית?

לעיתים השיניים החסרות ממוקמות עמוק בתוך הפה וההשפעה האסתטית שתהיה לשתל דנטלי במיקום כזה תהיה אפסית. אם מדובר בשן שלא מפריעה לתפקוד של המטופל אין כל הכרח לבצע השתלה במיקום זה. גם אם מדובר בשן שנמצאת בקדמת הפה, אם המטופל לא מתלונן על קושי תפקודי השן החסרה לא מפריעה למטופל מבחינה אסתטית אפשר לוותר על השתל הדנטלי שכן אסתטיקה הוא עניין של העדפה אישית.

השתלת שיניים יכולה לשפר את התפקוד שלכם והביטחון העצמי שלכם וגם אם חסרות לכם שיניים רבות יכול להיות שהוספה של מספר מועט של שיניים תגרום לכל ההבדל שאתם זקוקים לו.

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא