חיפוש

כמה זמן תקף אבחון דידקטי לסטודנטים

במקרים רבים, אבחון דידקטי מקנה הקלות למידה לסטודנטים ותלמידים כאחד. ההבדל בין הציונים לפני מתן הקלות הלמידה ואחרי הוא משמעותי ובלתי ניתן להתכחשות. סטודנטים שניגשים למוסד האקדמי מחויבים להציג אישורים אבחוניים בכדי לקבל הקלות למידה גם באקדמיה. מבחינתם של מוסדות לימודיים שונים, לאבחונים תוקף והגבלות, וחשוב להכיר זאת טרם נרשמים ללימודים.

 

מה זה בכלל אבחון דידקטי

אבחון דידקטי נועד לתת הערכה מדויקת לגבי תפקודי למידה וזיכרון בסיסיים בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם קשיי למידה. מרבית הנבדקים הפונים לאבחונים דידקטיים ופסיכו דידקטיים עושים זאת עקב קשיים בקרוא וכתוב, הבנת הנקרא והבנת הנכתב. סוגי התפקוד השונים שנבדקים על ידי המאבחנת הזמן האבחון הם תפקוד שפה, תפקוד קשב וריכוז, יכולת תפיסה חזותית ושמיעתית, זיכרון לפי שמיעה וראייה ועוד.

 

לקויות למידה נפוצות

אבחון דידקטי למבוגרים או לסטודנטים יכול לגלות לקויות למידה רבות. אין גיל מאוחר מדי לאבחן בעיות אלו ולהקל על הפרט במהלך שלב הלימודים שלו. לקויות הלמידה הנפוצות הן:

 

דיסלקציה

לקות למידה הפוגעת ביכולת הפרט לזהות ולהבין מילים. בעקבות קושי משמעותי להבדיל בין אותיות מסוימות או לקשר בין צלילים לאותיות, הפרט עלול להציג יכול קריאה וכתיבה הנמוכות מהמצופה לגילו.

 

דיסגרפיה

לקות כתיבה שבפוגעת ביכולות הארגון, עיבוד המידע והבעתו בכתב. היא כוללת בתוכה קושי במוטוריקה עדינה. קשיים אלו יכולים להתבטא בכתב לא קריא בכלל, שיכול להעיד גם על אי סדר בתהליך החשיבה בהורדת המחשבה לכתב.

 

דיסקלקוליה

לקות למידה בתחום מתמטיקה בלבד, הפוגעת ביכולות הבנה של פעולות חישוב בסיסיות ומושגים מתמטיים. בשל כך, אנשים המאובחנים עם דיסקלקוליה מתקשים בהבנת כמויות, מתבלבלים בסימנים המתמטיים השונים, ובעקבות אלו מבצעים טעויות בסיסיות

 

תוקף האבחון

תוקף של אבחון דידקטי נע בין 3 ל- 6 שנים, תלוי מהי הדרישה של המוסד האקדמי. מוסדות לימודיים שונים מציבים דרישות שונות לכן, רצוי לוודא מראש מהן הדרישות הספציפיות של מרכז הבחינות אליו הנכם צפויים להגיש את חוות הדעת.

 

להלן מספר דוגמאות

 

אבחון לפסיכומטרי

המרכז הארצי לבחינות והערכה מצהיר כי אבחון ייבדק על ידם רק אם הוא נערך אחרי גיל 16 ובמהלך 5 השנים הקודמות לבחינה. אבחון הפרעת קשב וריכוז ייבדק על ידם רק אם הוא נערך במהלך 3 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה.

 

אבחון למכללה או לאוניברסיטה

בישראל, ישנן הקלות לסטודנטים עם קשיי למידה אך לא כל המוסדות האקדמיים עושים זאת על סמך אבחון. ישנן אוניברסיטאות הדורשות מהסטודנטים לפנות לאבחון מת"ל בלבד. במידה והמוסד האקדמי בו הנכם לומדים או עתידים ללמוד מאשר הגשת אבחונים דידקטיים הנערכים במכונים פרטיים, תדרשו להציג גם חוות דעת מקצועית שנכתבה במהלך 5 השנים שקדמו למועד ההרשמה.

לימודים

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא