חיפוש

כיצד מתנהל תיק פלילי

תיקים פליליים במדינת ישראל מתנהלים בדרך כלל על ידי המשטרה, פרקליטות המדינה ובתי המשפט. אזרחים רבים, גם כאלה נורמטיביים לחלוטין, מוצאים את עצמם בלב חקירה משטרתית, ואף מתמודדים עם כתבי אישום פליליים. במדריך שלפניכם נסקור את התיק הפלילי הקלאסי במדינת ישראל מתחילתו ועד סיומו. 

 

מה זה בכלל תיק פלילי?

תיק פלילי הוא כינוי להליך משטרתי שבדרך כלל נפתח עם הגשת תלונה, או במקרה שהגיע לידי המשטרה מידע על ביצוע עבירה פלילית. התיק הפלילי מלווה את רוב החשודים במשך תקופה ארוכה לאחר פתיחתו. במקרים של אשמה, התיק הפלילי יגרום להשלכות על חיי הנאשם לתקופה של לפחות שבע שנים. במקרה של הרשעה בביצוע של עבירות פליליות, העונשים שיוטלו על החשוד יכולים לכלול מאסר בפועל, הטלת קנסות והגבלות אחרות מסוגים שונים.

 

הגשת תלונה ופתיחת חקירה משטרתית

במקרים של הגשת תלונה בגין ביצוע עבירה פלילית, ובמקרים שהגיע אל חוקרי המשטרה מידע בדבר ביצוע עבירה פלילית – תיפתח חקירה משטרתית במטרה למצוא חשודים בעבירה ולבסס את האשמה שלהם בביצוע העבירה. חקירה משטרתית יכולה להתנהל במישורים רבים ובצורות שונות.

ברוב המוחלט של המקרים, לפני הגשת כתב אישום, חוקרי המשטרה יזמינו את החשוד לחקירה באזהרה. בעת החקירה ינסו החוקרים לבסס את הראיות כנגד החשוד ולהבין האם הייתה לו יד בביצוע עבירות פליליות נוספות. השלב הזה בהליך הפלילי הוא גם השלב שבו מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי. עורך הדין ינחה אותך כיצד להתנהג בחקירה וישמור על הזכויות שלך מול חוקרי המשטרה.

 

הגשת כתב אישום לבית המשפט

במרבית המקרים, גיבוש כתב האישום ייעשה על ידי התביעה המשטרתית. בחלק קטן יותר של העבירות, שהן גם החמורות יותר, כתב האישום יוגש על ידי הפרקליטות. הגשת כתב אישום לבית המשפט מעידה על כך שעורכי הדין במשטרה או בפרקליטות עברו על הראיות בתיק, והם מאמינים שניתן להגיע להרשעה במקרה זה. במקרים בהם לא התגבשה תשתית ראייתית מספיקה, כתב האישום ייגנז ולא יוגש לבית המשפט.

 

ניהול משפט פלילי ומתן פסק וגזר דין

לאחר הגשת כתב האישום יחל המשפט הפלילי. במהלך המשפט תתברר אשמתו של החשוד, ייפסק האם הוא זכאי או אשם, וייקבע העונש שיוטל עליו במקרה והוא הורשע בביצוע העבירה. במקרים של הרשעה, לאחר מתן גזר הדין, יש למורשע זכות לערער על החלטת בית המשפט בערכאה גבוהה יותר.

 

התנהלות של הליך פלילי בישראל – סיכום

הליכים פליליים בישראל מתחילים בהגשת תלונה או במידע על עבירה פלילית שהגיע לידי חוקרי המשטרה. לאחר מכן מתבצעת חקירה ומתגבשת אשמתו של החשוד. אם חוקרי המשטרה סבורים שהתיק הפלילי יציב, הם יעבירו אותו לגיבוש של כתב אישום. כתב האישום יוגש לבית המשפט על ידי הפרקליטות או התביעה המשטרתית. לאחר הגשת כתב האישום יחל המשפט, ובסופו החשוד יורשע או יזוכה, וייפסק לו עונש במקרה של הרשעה.

תיק פלילי

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא