חיפוש

הפרעה דו קוטבית (Manic Depressive Disorder) – פסיכולוג או פסיכיאטר

הפרעה דו קוטבית (Bipolar Disorder) היא הפרעה נפשית הכוללת שינויים קיצוניים במצב הרוח ותנודות ברמות האנרגיה והפעילות שיכולות להקשות על חיי היום יום של האדם הסובל ממנה.

בעבר נקראה הפרעה נפשית זו בשם מאניה דיפרסיה (Manic Depression), זוהי מחלה נפשית קשה שבמידה ואינה מטופלת, עלולה להרוס מערכות יחסים, לסכן את ההתפתחות המקצועית, ולהשפיע בצורה רצינית על הביצועים האקדמיים.

במקרים מסוימים הפרעה דו קוטבית יכולה להוביל גם להתאבדות.

 

מהי הפרעה דו קוטבית?

הסימפטומים העיקריים של הפרעה דו קוטבית הם אפיזודות של אופוריה קיצונית, (מאניה), ודיכאון (דיפרסיה) שמופיעים לסירוגין. התנודות יכולות להיות חמורות, אך מצבי הרוח עשויים להיות תקינים בפרקי הזמן שביניהן. שינויי מצבי הרוח המעורבים בהפרעה דו קוטבית הם חמורים ומתישים בהרבה מאלה שחווים רוב האנשים. הזיות ותסמינים אחרים עשויים להופיע אצל אנשים מסוימים.

האבחנה מתרחשת לרוב בין הגילאים 15-25, אך היא יכולה להתרחש בכל גיל. מאניה דפרסיה משפיעה על גברים ונשים באופן שווה. החדשות המעודדות הן שעם טיפול מתאים, אנשים רבים הסובלים מהפרעה דו קוטבית יכולים לעבוד, ללמוד ולחיות חיים מלאים ופרודוקטיביים.

 

איך מטפלים בהפרעה דו קוטבית – מול פסיכולוג או פסיכיאטר?

קיימים מספר טיפולים שיכולים לעזור לאדם הסובל מהפרעה ביפולרית להתמודד עמה בהצלחה. אלה כוללים טיפול תרופתי, פסיכותרפיה ושינויים באורח החיים. הטיפול המומלץ ביותר בהפרעה דו קוטבית הינו שילוב בין טיפול פסיכיאטרי (בעזרת תרופות לאיזון מצב רוח) וטיפולים פסיכולוגיים (פסיכותרפיה). מטרת הטיפול היא למזער את התדירות של פרקים מאניים ודיכאוניים, ולהפחית את חומרת התסמינים, בכדי לאפשר למטופל לחיות חיים נורמליים ופרודוקטיביים יחסית.

 

טיפול בתרופות פסיכיאטריות להפרעה דו קוטבית

ליתיום פחמתי הוא התרופה הנפוצה ביותר לטווח הארוך לטיפול בפרקים ארוכי טווח של דיכאון ומאניה או היפומאניה. בדרך כלל המטופלים נוטלים ליתיום לפחות לתקופה של 6 חודשים.

חיוני שהמטופל ימלא אחר הוראות הפסיכיאטר שלו לגבי מתי ואיך לקחת את התרופות שלו על מנת שהתרופות יעבדו.

טיפולים תרופתיים אחרים כוללים נוגדי פרכוסים, שלפעמים פסיכיאטרים רושמים לטיפול בפרקי מאניה, או תרופות אנטי פסיכוטיות אם ההתנהגות מופרעת מאוד והתסמינים חמורים.

ייתכן שיהיה צורך להתאים את התרופות עם שינוי מצב הרוח, ולחלק מהתרופות עשויות להיות תופעות לוואי.

 

סוגי טיפולים פסיכולוגיים שמסייעים לטיפול במאניה דפרסיה

פסיכותרפיה (טיפול בשיחות) מטרתה להקל ולעזור למטופל להתמודד עם תסמינים של הפרעות נפשיות. אם המטופל יכול לזהות ולהכיר את גורמי המפתח שמעוררים אצלו אפיזודות מאניות או דכאוניות, יתכן שהוא יוכל למזער את ההשפעות המשניות של המצב. בעזרת טיפול פסיכולוגי האדם יכול ללמוד לזהות את הסימפטומים הראשונים המצביעים על הופעת האפיזודה ולעבוד על הגורמים המסייעים לשמור על איזון נפשי לאורך זמן רב ככל האפשר. זה יכול לעזור לשמור על קשרים חיוביים בבית ובעבודה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), כטיפול פרטני או ממוקד משפחה, יכול לעזור במניעת הישנות של ההתקפים. קיום שגרה קבועה בשילוב תזונה בריאה, שינה מספקת ופעילות גופנית סדירה, יכולים לעזור לאדם לשמור על יציבות גם אם הוא מאובחן כמתמודד עם הפרעה דו קוטבית.

מעוניינים במידע נוסף בנושא הפרעה דו קוטבית והפרעות נפשיות אחרות? בקרו באתר ראש בריא.

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא