חיפוש

האם מומלץ לעשות אבחון עצמי לפריצת דיסק

כולנו שמענו מתישהו על פריצת דיסק – תסמונת כאבי הגב המוכרת והמרתיעה ביותר.

הדיסק הוא מבנה שנמצא בין חוליות עמוד השדרה שלנו ו – "בולם" זעזועים.

במבאר הבא נסביר לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על פריצת דיסק והאם מומלץ לאבחן אותה בעצמכם.

 

מה היא פריצת דיסק?

פריצת דיסק היא היחלשות של הסיבים החיצוניים של פנים הדיסק, כך שהוא בולט ואף יוצא ממסגרת הדיסק. פריצת דיסק היא המקרה החמור ביותר אחרי בקע ובלט דיסק, כאשר הכאבים יופיעו בהתאם למיקום הפריצה – עמוד השדרה המותני (גפיים תחתונות) או הצווארי (גפיים עליונות). ישנם מקרים בהם תתרחש פריצת דיסק ללא כל סימפטום כלומר, ניתן לחיות איתה ואף לא להיות מודע לקיומה.

 

איך ניתןת לעשות אבחון עצמי לפריצת דיסק?

לרוב, אבחון עצמי לפריצת דיסק יהיה אבחון לא מדויק שקשה מאוד להגיע אליו. במקרים של פריצת דיסק ללא סימפטומים, אין לאדם אפשרות לאבחן אותה ללא בדיקה קלינית. בדיקה זו, תכלול לרוב – מענה על שאלות, בדיקת רפלקסים, הסתכלות על טווחי התנועה שלכם, שרירים ובדיקת תחושה. בשלב יותר מתקדם עושים גם בדיקת MRI או CT.

במקרים של פריצת דיסק עם סימפטומים, גם יהיה קשה מאוד לאבחן בעצמכם את הבעיה. הסיבה העיקרית לכך היא שלא כל כאב גב מעיד על פריצת דיסק וכדי לטפל בכאב של פריצת דיסק צריך לזהות אותה בבירור.

 

סימנים לאבחון פריצת דיסק

במידה ואתם מעוניינים לאבחן בעצמכם פריצת דיסק, מומלץ שתשימו לב לסימפטומים הבאים –

  1. חולשה של הגפיים – גובה פריצת הדיסק תקבע את מיקום החולשה שתבוא לידי ביטוי באופן תפקוד הגפיים ( קושי בהרמת דברים, מעידה, חוסר יציבות משמעותי..).
  2. כאבים בידיים או רגליים – פריצת דיסק בעמוד השדרה המותני תבוא לידי ביטוי בכאבים בישבן ולאורך הרגל. פריצת דיסק העמוד השדרה הצווארי תבוא לידי ביטוי בכאבים בכתף, שכמות ואמה. ככל ששטח ההקרנה של הכאב גדול יותר, כך פריצת הדיסק חמורה יותר.

החמרה באחד הסימפטומים האלו, דורשת מעורבות רפואית על מנת לאבחן כראוי את הפריצה או הבעיה ולטפל בה.

מתי אתם חייבים לגשת לרופא?

קודם כל, אם אתם חווים כאבי גב עזים בעמוד השדרה המותני או הצווארי מומלץ לגשת לרופא ולהיבדק. יש שני מקרים עיקריים ולא נפוצים, שדורשים פנייה מיידית לרופא –

תסמונת זנב הסוס –

במידה ואתם חווים חוסר שליטה בסוגרים, איבוד תחושה סביב פי הטבעת או בקצהו של איבר המין, אי יכולת להגיע לזקפה – גשו לרופא. משמעות התופעות הללו, יכולה להיות פריצת דסק שמפעילה לחץ על העצבים שאחראים לתחושה באזורים הללו. במקרים אלו, לא תמיד תרגישו כאבים אבל שימו לב לתופעות ותפעלו בהתאם.

 

לחץ על העצבים המוטוריים –

במידה ואתם חווים שיתוק חדש או חולשה בשרירים (קבוצה או שריר אחד), יכול להיות שפריצת הדיסק לוחצת על העצבים המוטוריים של גופכם.

בשני המקרים הזמן הוא קריטי וכל המתנה יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך.

כאבי גב יכולים להיגרם מהרבה סיבות וקשה לאבחן את הבעיה במדויק. אבחון עצמי הוא מסובך ויכול להיות פתרון התחלתי בלבד לאבחון ופתרון הבעיה, בעיקר כשמדובר בפריצת דיסק. זכרו, פריצת דיסק יכולה להיות ללא כל כאב או סימפטומים אבל היא משפיעה על הבריאות שלכם – אל תתפשרו על הגוף שלכם.

 

גוף האדם

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
כתבות בנושא