מה ההבדל בין הכולסטרול הטוב לכולסטרול הרע?

מה ההבדל בין הכולסטרול הטוב לכולסטרול הרע

במשך המון שנים קיבלנו הזהרות מכל הגורמים הרפואיים לגבי כולסטרול, מבלי לדעת שיש 2 סוגים. לפני הכל, נסביר שכולסטרול הינו תרכובת שומנית אורגנית כחלק מהתאים של כל בעלי החיים ולו כמה תפקידים, למשל, בניית ממברנה של התאים, ייצור הורמונים, מלח מרה וויטמין די, כאשר הוא מיוצר בכבד לרוב. לאחר ייצורו, הוא מועבר לכל התאים באמצעות זרם הדם ועל גבי חלבונים מיוחדים – ליפו פרוטאינים המגיעים ב 2 סוגים, צפיפות נמוכה/גבוהה ומגדירים את הכולסטרול כרע/טוב בהתאמה. יש להדגיש שאת מרבית הכולסטרול- 70% הגוף מייצר ורק השאר מגיע מהמזון אותו אנו אוכלים, כך שעלייה בכולסטרול רע היא לרוב גנטית ומטופלת בתרופות או תוספי תזונה.

 

כולסטרול רע LDL

כאמור, ליפו פרוטאין בצפיפות נמוכה (Low Density Lipoprotein) והוא מכונה הכולסטרול הרע מכיוון שהוא נוטה לייצר את הפלאק- שכבת השומן בדופן תא עם טרשת עורקים, מחלה המבטאת חסימה של כלי דם ועלולה להוביל להתקף לב או שבץ מוחי, תלוי אם כלי הדם הסתום אחראי לספק דם ללב או למוח. לכן, כל השנים בהן הוזהרנו מפני כולסטרול וצריכתו, הכוונה הייתה לכולסטרול הרע. מזונות עתירים בכולסטרול רע: שומן רווי ממקור חי כמו גבינות עתירות שומן או מוצרי בשר מעובד, שומן רווי ממקור צמחי כמו שמן דקל וקוקוס במוצרי מאפה וממתקים. בנוסף, ישנו את שומן הטרנס (צמחי) הנמצא במרגרינה וכל סוגי האוכל שמכינים ממנה.

 

כולסטרול טוב HDL

כאמור, ליפו פרוטאין בצפיפות גבוהה (High Density Lipoprotein) והוא מכונה הכולסטרול הטוב מכיוון שהוא סופג את השאריות של הכולסטרול הרע ונושא אותם בחזרה לכבד ועל ידי כך, הכולסטרול הרע מורחק מדפנות כלי הדם= הפחתת הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. מזונות עתירים בכולסטרול טוב: שומן בלתי רווי כמו שמן קנולה/זית, שקדים ואגוזים וסיבים תזונתיים הנמצאים בפירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות.

פרט למזון, גם פעילות גופנית משפיעה על רמות כולסטרול רע/טוב, כאשר היא מתבצעת במשך חצי שעה ביום=מעלה את כמות ה HDL ומורידה את כמות ה LDL וזאת בנוסף על שמירה על משקל תקין.

 

תרופות

כפי שנאמר, כולסטרול רע זו תולדה גנטית ולא תמיד תזונה זכונה או פעילות גופנית תפחית אותו, לכן, בהרבה מקרים הרופא ימליץ לכם על טיפול תרופתי. מדובר על תרופות ממשפחת הסטטינים והן מפחיתות הטריגליצרידים (שגם הם יחד עם ה LDL מחושבים ברמת השומן בדם) ומגדילות את הכולסטרול הטוב. מדובר על השפעה של עד 40% ירידה בכולסטרול רע ועד 10% עלייה בכולסטרול טוב. בנוסף, התרופות מונעות את הדלקת הקיימת בטרשת עורקים.

לסיכום, יש 2 סוגי סולסטרול, רע וטוב, כאשר יש לשאוף לרמה גבוהה של כולסטרול טוב על גבי הכולסטרול הרע ועלייה בכולסטרול הרע היא לרוב בעקבות הגנטיקה וניתן להפחיתה בתרופות , תזונה בריאה ותוספי מזון כמו https://the123licorich.co.il

 

ביצים

אהבתם את הכתבה ?
שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google
כתבות בנושא